Digital Earn

اخبار نوآوری و صنعت با کسب کار دیجیتال و سرگرمی های تازه برای آینده

Digital Earn

اخبار نوآوری و صنعت با کسب کار دیجیتال و سرگرمی های تازه برای آینده

Digital Earn
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۸ خرداد ۹۹، ۱۴:۰۰ - سیمین عارفی
    09361556827

کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­ها علاق­مند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو (FWD) نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب (RWD) برتری دارند؟ یا برعکس؟ در پاسخ باید گفت: هرکدام از این دو نوع خودرو مزایا و معایبی دارند که متناسب با کاربرد و ترجیحات شما نسبت به دیگری برتری می‌یابند.

هر خودرو دارای چهار چرخ می‌باشد و هر جفت چرخ را یک محور می‌گویند، مثلا به جفت چرخ های جلو ، محور جلو و جفت چرخ های عقب محور عقب می‌گویند. وظیفه دیفرانسیل خودرو، دریافت نیرو از میل گاردان یا گیربکس و انتقال آن به محور محرک یا همان یک جفت چرخ های محرک خودرو می‌باشد.

محور محرک ، محوریست که خودرو را به حرکت در می‌آورد ، یعنی نیروی تولید شده توسط موتور خودرو با چند واسطه ( واسطه ها مانند گیربکس ، کلاچ و ...) در نهایت به آن محور می‌رسد و با گردش چرخ های محور محرک ، باعث حرکت خودرو می‌شود.

در شکل زیر یک محور محرک را مشاهده می‌کنید که بر روی محور ، دیفرانسیل قرار دارد و دیفرانسیل ، نیروی چرخشی را از میل گاردان یا گیربکس گرفته و به چرخ های خودرو منتقل می‌کند.


دلایل استفاده از دیفرانسیل

1-کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی گیربکس، جهت دستیابی به سرعت و نیروی محرک مورد نیاز خودرو

2-تغییر 90 درجه ای صفحه دوران، درخودروهایی که موتور در جهت طول خودرو نصب شده است .

3-ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ داخل پیچ و چرخ بیرون پیچ، به جهت دستیابی به پایداری مطلوب حرکت خودرو در سر پیچ

4-ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ های عقب و جلو خودرو در خودروهای چهارچرخ محرک. این وظیفه برعهده دیفرانسیل مرکزی یا دیفرانسیل سوم می‌باشد.


علائم خرابی دیفرانسیل

دیفرانسیل و پلوس آخرین قطعاتی هستند که نیروی موتور را به چرخ ها می‌رسانند بنابراین مراقبت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از متداول ترین ایراداتی که در دیفرانسیل ها پیش می‌آید صدای زوزه کشیدن در آنها است. این صدای که معمولاً ناشی از لقی بین کرانویل و پینیون یا خرابی بلبرینگ های داخلی دیفرانسیل است در دورهای بالاتر آزار دهنده تر نیز می‌شود. روانکاری نامناسب یا فشار به دیفرانسیل منجر به ساییدگی کرانویل، پینینون یا خرابی بلبرینگ ها می‌شود و معمولاً این ایراد با تعویض این قطعات برطرف می‌شود.

از دیگر مشکلات مرسوم در دیفرانسیل گرم کردن آن است که باعث کاهش کیفیت روانکاری آن و در نتیجه آسیب به قطعات داخلی دیفرانسیل می‌شود. وجود گل و لای یا آلودگی روی پوسته دیفرانسیل و کاهش تبادل گرمایی با محیط می‌تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد. همچنین در صورتی که واسکازین درون این قطعه کم باشد می تواند منجر به سایش دنده ها بر اثر حرکت بر روی یکدیگر و گرما تولید شود. گرم شدن دیفرانسیل را می توان با دست زدن به آن بررسی کرد.

در برخی مواقع از دیفرانسیل ضربه احساس می‌شود که می‌تواند به دلیل ساییدگی درونی قطعات یا خرابی بلبرینگهای هوزینگ آن باشد که با تعویض قطعه معیوب این ایراد نیز برطرف می‌شود.

در صورتی که فشار زیادی به پلوس وارد شود ممکن است این قطعه که در ارتباط مستقیم با دیفرانسیل است دچار بریدگی و در نهایت عدم حرکت خودرو شود.

  • ehsan vap

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی